Q&A -- Bli utbytesstudent!

Hejsan! 
Jag fick en fråga i kommentarerna som jag nu tänkte svara på i ett inlägg. 
 
Hej! Jag funderar starkt på att åka på ett utbytesår till USA nästa år, men jag är lite osäker. Vad är det bästa och värsta med att vara iväg så länge, och är det något speciellt man måste tänka på? Hur mycket fickpengar hade du med? Det verkar jätteroligt att åka iväg :) Mvh Josefine
 
--- Kul att du frågar!
 Det är verkligen så sjukt mycket som skulle kunna gå under kategorin om det bästa med att åka iväg, men jag skulle nog säga att det helt enkelt är det livet du bygger upp och alla nya relationer du skapar. Sen så lär man ju sig så otroligt mycket som man inte kan lära sig genom att sitta i ett klassrum, och du växer otroligt mycket som person, vad du än går igenom och ser under ditt år. 
 Det värsta är helt ärligt något man märker senare när man väl kommer in i livet här, och det är att man måste lämna det. Det är rätt jobbigt för man vill ha kvar livet här men älskar förstås livet hemma med. Du kommer förstås att gå igenom jobbiga tider på ditt utbyte, som man inte förväntar sig alls att ska hända, men det är inte något jag skulle klassa som "det värsta", just eftersom det är något du lär dig från och säkert kommer vara tacksam över att ha gått igenom senare. Allting är så värt det i slutändan.
 Mitt tips är att bara tänka på att vara öppen med vad du än möts utav under ditt år. Var redo på att en del saker inte kommer att bli som du förväntat dig, och att du kan bli besviken. Det är okej, men bara tänk på att gå vidare från det för det är så mycket annat som är så underbart med att åka iväg och att du förmodligen också kommer att få uppleva saker du aldrig ens tänkt på eller förväntade dig. Så, var öppen!
 Om fickpengar; under sommaren jobbade jag ihop lite pengar och hade sparat en del som jag hade med mig att ha i början. Just i början speciellt kan det vara bra att ha lite mer då det är en del kostnader när man kommer in i livet. Till exempel behövde jag betala för ett hälsotest för att få vara med i skolans tennislag, en del klasser i skolan kostade lite, telefonräkningar osv. Sen så kommer event upp som homecoming och prom, och om du gör resor under året, så det beror på det med. Explorius gav ett rätt bra förslag på ett rimligt belopp att få hemifrån varje månad, vilket skulle vara emellan 1500-2000kr. Men som sagt, i början kan det vara bra att ha lite mer, då man dessutom ofta vill prova på en massa nya saker under den tiden också.
 
Till alla som funderar på att åka iväg på utbyte; om ni har chansen, gör det! Det gäller bara att vara öppen för en annan kultur, för andra människors olika sätt att göra saker osv. Öppenhet är allt det handlar om! 
Jag förstår att en del tycker det låter skrämmande att vara borta så länge som ett halvår/ett år, men tiden går verkligen så sjukt fort. I början gäller det bara att göra så mycket som möjligt med sin tid så man kommer in i livet och inte tänker för mycket på tiden och Sverige, sen så kommer tiden gå otroligt fort bara. Det är så värt det!!
Om någon annan har frågor om att vara utbytesstudent så svarar jag gärna. Bara att lämna en kommentar. :)
1 Josefine :

skriven

Tack så mycket för bra svar :)
Vad tror du är bäst åka i ettan eller tvåan?

Svar: Jag tror det är väldigt olika för personer. Här har jag träffat folk ett till två år yngre än mig med, medan jag känner att jag aldrig hade klarat av att åka under ettan då jag inte kände mig mogen nog än. Men för dom jag träffat här som åkt det året verkar det gå bra för. Man får helt enkelt känna efter vad som känns bäst för en själv. Sen om man hellre åker i ettan för att slippa komma in i en klass som redan känner varann i tvåan när man kommer tillbaka, kan ju också vara nåt att tänka på. Men personligen kände jag mig inte redo att åka förrän inför tvåan. :)
Hoppas det här hjälpte på något sätt!
vegasbebis.blogg.se

Kommentera här: